Hout
Voor het maken van een maken van een mast of een rondhout komen een paar houtsoorten in aanmerking. Belangrijk is dat het hout sterk en licht is. En bestand tegen de omstandigheden op het water. Tevens moet het milieubewust geoogst zijn en er moet voldoende aanvoer van zijn op de markt. Van oudsher is Douglas, hout van een inlandse naaldboom, veel gebruikt. Nog steeds worden er veel masten en ronhouten van gemaakt, vooral voor de platbodems. De laaste jaren komt Oregon Pine echter meer en meer in zwang. Oregon Pine is nagnoeg de zelfde boomsoort als Douglas, hij is echter afkomstig uit het noorden van Canada. In een veel kouder klimaat groeit de boom langzamer, wat je terug ziet in de zeer smalle jaarringen. De boom wordt in Canada ook hoger, wat een lange, takvrije (en dus knoestvrije) onderstam geeft. Smalle jaarringen en het ontbreken van knoesten maken Oregon Pine sterker en duurzamer dan Douglas. De mast kan daardoor wat lichter worden uitgevoerd. Oregon is echter een stuk duurder dan Douglas.
De houtsoort is belangrijk maar ook de wijze waarop het ruwe hout na het oogsten opgezaagd is. Er zijn ruwweg 3 manieren van opzagen van een stam: dosse, kwartiers en rift. Het voert te ver om hier in te gaan op deze (overigens uiterst belangrijke) materie maar mocht u er meer van willen weten: Hout_zagen
Rekening houdend met de eisen die aan een mast gesteld worden gebruiken we voor rondhouten uitsluitend kwartiers- en rifgezaagd hout.
Lijm
Bij volledig verlijmde masten is de te gebruiken lijm uiteraard zeer bepalend voor de sterkte van het geheel. Soms wordt er lijm op epoxybasis gebruikt. Epoxy is behoorlijk sterk, erg bestendig tegen weer en wind en je kunt het kleuren waardoor je prachtige lijmnaden krijgt. Het is bij toepassing in masten echter niet de allersterkste lijm en daarnaast verweekt het bij (erg) hoge temperaturen waardoor het afgeraden wordt voor gebruik in de tropen. Erg sterke, zeewaterbestendige lijmverbindingen maak je met 2-componenten PU-lijmen: polyurethaanlijm
De lijm kleurt na mngen en harden beige/grijs, de lijmnaad is dus zichtbaar maar niet storend. Maar let er even op bij het bestellen van de mast.
Afwerking
Hoe werk je een mast af? Als een mast uit de werkplaats komt is hij nog vrij ruw, geschuurd P24, en daarmee nog niet te lakken of te olieen. Eerst moet er dus geschuurd worden en wel volgensvolgens de schuurladder, korrel 40-60-80-120-enz.
Een excentrische schuurmachine geeft het mooiste schuur resultaat, dan met de hand naschuren met steeds dezelfde korrel met de richting van de nerf mee. Doe een stofkapje op. Fijner schuren dan korrel 60 maakt van je mast een meubelstuk en fijner dan korrel 120 een juweel: leuk maar eigenlijk overbodig. Normaal gesproekn schuren wij dan ook niet fijner na dan korrel 60. En dan lakken of olieen. Olieen heeft de voorkeur omdat het beter 'meewerkt' met het hout dan lak. Ook is het gemakkelijker in onderhoud en is vochtregulering in het hout er onder beter. Voor grote masten op zeilschepen is het de beste keuze. Hooglans lakken met 2-componenten lak word voornamelijk gedaan op designmasten op motorschepen. Dekkend lakken van masten op jachten word ook gedaan, eigenlijk altijd in de kleur wit, dit stoot het best de UV af en is daarmee het meest duurzaam
Contactgegevens |
Mastenmaker.nl Gert Visser Werkplaats: Kavelweg 12 8181 SX Heerde tel. 06-81561188 info@visserzeilsport.nl |
Snel contact |
Projekte / Neuigkeiten
Privateer 20 voorzien van nieuwe mast
Nieuwe mast voor Vollenhovense Bol
Beslag rondhouten gaat anders worden!
Nieuwe mast voor een Linssen Vlet
Nieuwe mast voor Hasselter Aak
Reparatie mast Hanseat
Victoire 28 voorzien van andere mast
Siermast voor Gillissen Vlet 970
Nieuwe mast voor de Cornish Crabber
Laternenmast für Schlepper